fire-at-sea-poster01Fuocoammare al lui Gianfranco Rosi este câștigătorul Ursului de Aur de anul acesta de la Berlin, fiind o reală provocare pentru spectator, nu doar ca estetică abordată, dar mai ales ca încărcătură emoțională, căci filmul este mai degrabă o mărturie cutremurătoare a unei situații alarmante a zilelor noastre: migrația. Pelicula are 114 minute filmate chiar de către regizor, și o singură scenă regizată, tot restul fiind doar o înregistrare a unei realități la care Rosi a fost martor în timpul anului și jumătate petrecut pe insula italiană Lampedusa, care se confruntă cu exodul refugiaților ce vor să scape de realitățile terifiante ale țărilor lor: Coasta de Fildeș, Nigeria, Somalia, Libia, Sudan, Siria. Lampedusa este în mijlocul Mediteranei o frontieră simbolică a Europei, pe care în ultimii 20 de ani au încercat să o treacă milioane de emigranți în căutarea libertății, mulți dintre ei pierzându-și viața în această încercare.

fuoco1Martor mut al unor scene cutremurătoare, camera înregistrează fără comentarii: și strădania autorităților italiene de a face față situației, dar și chipurile disperate, triste, speriate, jenate ale migranților, scena în care ei sunt pozați și li se atribuie un număr, fiind copleșitoare.

Filmul se structurează pe două planuri ce focusează pe două realități antagonice: lumea copilăriei aparent fără griji a lui Samuele (care însă în subsidiar ascunde și ea o dramă, căci băiatul este crescut de bunici), căreia i se opune aceea dureroasă a emigranților africani, totul reunindu-se sub un titlu simbolic ce ar putea fi “aventura existenței”, surprinsă frust, autentic, natural, într-o relație simbiotică deja cu camera de filmat.

Sunetul în priză directă, imaginile de un pictural halucinant, gros planurile tulburătoare,filmările subacvatice, poezia cinetică a mării și a cerului și felul în care Rosi translează de la natură la natura umană, sunt tot atâtea motive pentru a aprecia acest film într-atât de special încât ne vine greu să-l încadrăm în vreun gen. Ar putea fi reportaj dacă nu ar surprinde un fenomen ce are loc de peste 20 de ani, și ar putea fi docu-dramă, daca n-ar lipsi comentariul narativ și licentele, așa că rămâne la latitudinea fiecăruia să încadreze Fire at Sea, având deja o coordonată fixă pe care camera lui Rosi o propune, o “longitudine” cinematografică ce experimentează mai cu seamă emoția și compasiunea noastră.

fuocoammareFilmul este remarcabil în unele scene de un dramatism copleșitor, care ne azvârl într-o realitate terifiantă cu cale pline de dejecții și cadavre, cu muribunzi deshidratați, arși și înfometați care se luptă să respire, cu femei sufocate de disperare, cu tăceri care urlă, cu atâta durere încât orice comentariu este de prisos. Tuturor le raspunde o Mediterană când tumultuoasă, când liniștită, un cer pe care se reflectă bizar trăirile umane și o natură fabuloasă cu copaci mitici și cu vietăți prietenoase.

fire-at-sea-2016-002-boy-on-boatÎn film toate personajele sunt reale, nu există nici un actor, și nici nu ni se dau prea multe explicații. O singură scenă de confesiune a medicului de la urgență ne dărâmă, căci acolo este radiografia dramei acestor refugiați, văzută prin ochii celui care uneori nu mai poate face nimic pentru a le salva viața.

Filmul este una dintre cele mai cutremurătoare și mai dureroase incursiuni într-o bucată de realitate a zilelor noastre, înfățișată fără menajamente, un semnal de alarmă pe care o parte a omenirii îl trage pentru cealaltă parte, un strigăt de ajutor impresionant, profund și zguduitor, pe care nu îl putem ignora.

Regizor: Gianfranco Rosi

Scenariu: Gianfranco Rosi, Carla Cattani

Cu: Samuele Pucillo, Maria Costa, Pietro Bartolo, Samuele Caruana, Giuseppe Fragapane, Francesco Paterna

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s