sully_xxlg-jpegImediat după vizionare vorbeam cu Michaela despre talentul remarcabil ca regizor al lui Clint Eastwood și asta pentru că aparent filmul pare ușor (și este) descifrabil, curge lin, pare scurt (are 96 de minute și chiar este cel mai scurt film regizat de Eastwood), are alura unui documentar din genul cu salvări miraculoase și nu cu dezastre în aer. Și totuși l-am văzut cu ochiul, mintea și scurta experiență a unui ofițer nenavigant: am înțeles drama controlorului de trafic (excelent surprinsă în câteva scene rapide), am înțeles îndoiala pilotului când datele citite din dispozitivile de înregistrare ale avionului păreau să contazică deciziile echipajului și am înțeles (chiar dacă nu sunt de acord în totalitate cu ea)și maniera de a ancheta a celor de la agenţia americană pentru securitatea transporturilor (NTSB).

sully-movie-trailerPe parcursul vizionării am avut impresia că Tom Hanks joacă (iată că aici se potrivește) cu motoarele reduse, dar amintindu-mi de anul 2009 și văzând (am și auzit înregistrările originale) calmul excelentului pilot Chesley “Sully” Sullenberger mi-am dat seama că la indicațiile lui Eastwood aceasta trebuai să fie atitudinea-una aparent relaxată, calmă și lucidă. Tom Hanks poate să fie glacial, poate să fie târât de emoții, poate să fie amuzant, iar acum a intrat exact în pielea personajului:un talentat pilot, cu o experiență remarcabilă și o stăpânire de sine de invidiat. Deși numai Dumnezeu știe ce e în sufletul unui asemenea om care își pune și el întrebarea: dar dacă putea să aterizeze pe LaGuardia sau Teterboro și a riscat viețile a 155 de oameni? Dacă manevra lui de aterizare pe raul Hudson  a fost o soluție proastă?

Până și alegerea pilotului secund (Aaron Eckhart) este una inspirată: același calm și stăpânire de sine de care a dat dovadă secundul zborului sunt jucate fără reproș. Atitudinile și replicile anchetatorilor, interpretați de Mike O’Malley, Anna Gunn și Jamey Sheridan, te fac să te gândești la DAR DACĂ, apoi să-i urăști pentru faptul că nu înțeleg că de fapt pilotul e un erou, iar la final să îi ierți, pentru că par să realizeze că simulările nu mai sunt edificatoare, dacă excluzi factorul uman.

suly2Tensiunile din timpul filmului sau ale minutelor de după ciocnirea avionului cu păsările sunt redate de detalii aparent neînsemnate (de ex repetiția automată a stewardeselor a cuvintelor Heads down! Stay down!, care face parte din manualul de pregătire pentru impact) sau prin prezentarea, chiar în scena de început a filmului, a coșmarului pilotului Sully, dozat elegant și cu ajutorul CGI. În ”evoluțiile” cinematografice anterioare ale lui Eastwood s-au mai folosit efecte speciale, dar nu cu toptanul și numai pentru a sublinia anumite momente.

Povestea începe cu sfârșitul, pentru că toată lumea cunoaște finalul, dar derularea regizorală este una accesibilă și emoționantă pentru că se referă la ceva ce americanii știu mai puțin și anume ce s-a întâmplat după salvarea oamenilor.

sully4Filmările din camerele hotelului Marriott cu cei doi piloți surprind stările prin care trec doi oameni care ar fi trebuit să se bucure de faptul că 155 de oameni sunt în viață. Și totuși ancheta la care sunt supuși după un asemenea incident le provoacă neliniște și îndoieli. Și de aici provine și furia spectatorului (prin care am trecut și eu) care vede cum un om care ar fi trebuit primit cu lauri este somat să recunoască și varianta că ar fi greșit.

suly3Făceam o paralelă cu The Flight al lui Zemeckis, în care eroul interpretat de Denzel Washington (un dependent de cocaină și alcool) reușeste să salveze printr-o manevră acrobatică viețile a 96 de pasageri din cei 106. Și el la început a fost considerat erou, iar în timpul anchetei s-au descoperit lucruri grave și din erou a ajuns un vinovat. Dar atenție, aceea era o ficțiune, pe când în această situație din 15 ianuarie 2009, toți cei 150 de pasageri și cinci membri ai echipajului au scăpat cu viață, 78 dintre ei suferind răni diverse.

Ce face prin acest film regizorul de 86 de ani, Clint Eartwood? Cinstește talentul, stapanirea de sine si profesionalismul, nu numai ale membrilor ehipajului zborului 1549 al US Airways, dar și ale controlorilor de trafic,salvatorilor, pasagerilor și tuturor persoanelor implicate în acest caz , pe drept numit miracolul de pe Hudson.

Regizor: Clint Eastwood

Scenariu: Todd Komarnicki, Chesley Sullenberger

Cu: Tom Hanks, Aaron Eckhart, Laura Linney, Jamey Sheridan, Mike O’Malley, Valerie Mahaffey, Delphi Harrington, Anna Gunn, Holt McCallany, Ahmed Lucan

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s