mv5bodazmmi0ndgtnmywni00mtnmltgyzjatytg3zwe5yzg5zgy5xkeyxkfqcgdeqxvyndkzntm2odg-_v1_sy1000_cr007051000_al_

Cea mai nouă producţie semnată Cristi Puiu are darul să ne intrige, să ne amuze, să ne obosească, să ne dea de gândit, să ne facă să ne fie ruşine, să ne propună să ne uităm mai atent în jur şi în istoria noastră recentă ca popor şi indivizi. Recunoaşteţi că e ceva! Aşa că în potenţialul acesta expandat în cele  trei ore fără 6 minute (!!) este cuprins mesajul trist pentru români ca naţie, într-o atmosferă care nu  lasă loc de echivoc, şi face din film propunerea României pentru premiile  Oscar de anul acesta.

Că nu prea avem şanse cu tot subiectul,  e aproape clar, mai ales că dialogul –care e principala modalitate de a ţine spectatorul  captiv în povestea scenariului- pierde dramatic la traducerea în orice limbă- şi deci debarcă astfel un atu notabil, fără de care acţiunea nu mai reuşeşte să reţina atenţia în aceeaşi măsură.

mv5bmde5ownmnmutnti3oc00mtm1ltg5yjktnwy5owm4zmy0ndflxkeyxkfqcgdeqxvyndkzntm2odg-_v1_sy1000_sx1500_al_

Sieranevada este un film în care Cristi Puiu îşi valorifică deplin stilul cu care ne-am obişnuit deja, şi e meritoriu că are unul distinct, după cum remarca şi presa stăină, care îl numeşte superlativ “ filosof al cinematografiei româneşti”.

Scenariul îi aparţine tot regizorului şi porneşte  –după cum mărturisea la vizionarea pentru presă-  de la experienţe multiple din propria viaţă, personajele căpătând astfel o tuşă suplimentara de veridicitate, acţiunea fiind într-atât de reală, încât devine grotescă pe alocuri. Şi tot în acest grotesc al oamenilor care se mişcă într-un univers distorsionat-  rezidă şi comicul, căci se râde nu de puţine ori la scene care nu sunt în nici un fel hilare, hibridul acesta “dramă cu accente comice”  fiind de mare interes de fiecare dată.

mv5bmgviy2fmntutowyzyi00mjnhlwfhmzetmtrlndvhm2nmzwm3xkeyxkfqcgdeqxvyndkzntm2odg-_v1_

Un pic prea static înghesuit în apartamentul comunist prafuit, kitchos şi anacronic, filmul nu spune nimic nou pentru publicul român, care a avut prea dese ocazii de a vedea subiectul pe scenă, pe micul şi marele ecran, într-o serie aproape nesfârşită, dar propune subiectul în felul lui Cristi Puiu, aşa că respectăm acest punct de vedere ca pe e o posibilă faţă a ceea ce sunt/au devenit românii ce vieţuiesc în România zilelor noastre, şi sperăm ca pentru publicul străin tarele comunismului dar şi apologia lui după 26 de ani de la dispariţie- să fie încă de interes.

mv5bywyxmjuzogetmtm3zc00mgjklwfkmjetodgwmda3m2uzowu1xkeyxkfqcgdeqxvyndkzntm2odg-_v1_

Personal, ceea ce m-a captivat în lumea asta închistată în convenienţe şi cutume, nu a fost radiografia ei crudă, fără menajamente, ci felul în care interacţionează personajele, aproape fără excepţie tarate, fie de o viaţă plină de insatisfacţii acoperite de ochii lumii, fie de drame escamotate şi ele, fie de traume care scălâmbăie sufletul şi înceţoşează mintea. Un singur personaj pare cât de cât normal, abordând situaţiile calm şi conciliant şi încercând să fie cel care aduce balansul. Este Larry,  care îi prilejuieşte lui Mimi Brănescu un rol notabil, ce îl situează pe un loc meritoriu în această disctribuţie de nume mari precum Dana Dogaru, Marian Râlea, Ioana Crăciunescu, Eugenia Bosânceanu, Tatiana Iekel, Sorin Medeleni, Andi Vasluianu, Mirela Apostu-  în care unii dintre ei au partituri infime pentru marele lor talent.

mv5bmzu1nwizymqtzjbjny00owe2ltg2mwmtzmnmogi4ndhmodk0xkeyxkfqcgdeqxvyndkzntm2odg-_v1_

Un “ personaj” aparte este coloana sonoră de care se face responsabil tot regizorul, felul în care ea participă şi completează cadrele fiind unul de o minuţiozitate extremă, dar şi de o discreţie care o “ pierde” în acţiune pentru a o regăsi apoi, cu un sentiment ca e ceva care ne-a “lipsit”, întregindu-se percepţia globală a filmului deîndată ce reinserăm  acest cadru sonor care şi comentează, nu doar atmosferizează.

mv5bmzc5zjvjmwutztfhmc00zji0ltgwmjktzgflndflmgyxnjg5xkeyxkfqcgdeqxvyndkzntm2odg-_v1_

Filmul a fost nominalizat la Palme d’Or şi la festivalurile de film de la Munich şi Jerusalim şi a câştigat ICS Cannes Award pentru scenariu, bucurându-se de recunoaşterea criticii şi presei internaţionale.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s