indexCa sursă de inspiraţie doar folclorul şi Shakespeare pot genera la nesfârşit alte şi alte versiuni şi cu siguranţă regizorii, scenariştii şi mai ales actorii consideră că este o provocare fiecare nouă punere în scenă. Iar dintre creaţiile marelui Will, Macbeth este cea mai terifiantă, cea mai întunecată şi mai depresivă, predestinată parcă să ne urmărească cu tenebrele ei mult după vizionare. Propunerea lui Justin Kurtzel se revendică dintr-o înclinaţie predilectă către sângeros şi şocant, dacă ne gândim la parcursul lui cinematografic (Snowtown, Assassin’s Creed). Ce reuşeşte însă să facă pornind de la textul shakespearean este de excepţie!

Macbeth1Exploatând la maximum latura macabră a piesei ce pornea de la Cronicile Holinshead de pe la 1587, Kurtzel adânceşte zona mistică, face din natură o fiinţă care acompaniază, rezonează sau generează chiar acţiuni, într-un animism ce ne trimite la folclor. Populat de halucinaţii, vise şi personaje supranaturale, universul lui Kurtzel este dark-shakespearean, tensionat, apăsător, aproape gotic. Lui i se adaugă personajele la fel de întunecate, peste care tronează Lady Macbeth întruchiparea răului, a arivismului şi a lipsei de scrupule, pe care această versiune a piesei o umanizează vremelnic şi o absolvă însă prin moarte, acordându-i o altă şansă ca personaj negativ. Neîndoielnic însă, ea este motorul pervertirii şi decăderii soţului, şi de aceea numele ei a devenit un simbol al manipulării, după cum Iago- un alt personaj emblematic- este întruchiparea maşinaţiilor insidioase. Evident că textul shakespearean nu este uşor de urmărit, că metrica, limbajul arhaic, tropii nu ne revelează uşor înţelesurile, că trebuie o concentrare permanentă pentru a capta sensurile, dar efortul merită cu prisosinţă, despăgubindu-ne înmiit pentru stradanie, făcându-ne părtaşi la o capodoperă pe care nu oricine o poate gusta.

macbeth-fimages-02Creatia regizorului australian nu rămâne aşadar o altă încercare de valorificare a unei piese celebre, ce îşi doreşte să ţină piept celor ale lui Wells, Kurosawa sau Polanski, ci este un demers artistic solid care susţine cu mijloace moderne un text clasic. Astfel abordarea actuală este una perfect calibrată, ce nu face paradă de efecte speciale, conturând atmosfera cu ajutorul tehnicii slow- motion, a filtrelor de lumină, a designului vestimentar semnat Jacqueline Durran, deţinătoarea unui Oscar pentru Anna Karenina şi creatoarea fabuloaselor costume din Pride & Prejudice, Nanny McPhee, Tinker Taylor Soldier Spy sau Pan. Tot ea va fi cea care îi va costuma şi pe cei care formeaza distribuţia stelară a noii versiuni semnate Bill Condon la Beauty and The Beast, care va ieşi pe piaţă în 2017, şi în care îi vom vedea pe Emma Thompson, Ewan McGregor, Luke Evans, Emma Watson, Ian Mc Kellen, Stanley Tucci, Kevin Kline, Josh Gad şi Gugu Mbatha Raw. Aşa că nu e de mirare că aceste costume din Macbeth sunt acum în muzee de pe tot cuprinsul Angliei: la Londra, la Elgin Museum, la Brodie Castle, la muzeul Falconer din Forrese, la Moray Art Centre din Findhorn, sprijinind turismul insular să capitalizeze acest beneficiu de imagine pe care îl aduce asocierea cu un film în care joacă actori de primă mărime.

mac2Marion2 Excepţional construită la nivelul personajelor, cu un casting remarcabil ce le prilejuieşte lui Michael Fassbender, Marion Cotillard , David Thewlis sau lui Paddy Considine roluri memorabile, versiunea lui Kurtzel este convingătoare până la ultima secundă, felul în care reinterpretează această capodoperă a dramaturgiei clasice fiind genial. Introspectiv şi intens, feroce şi dramatic, Fassbender dă în Macbeth măsura talentului şi a maturităţii, nici un alt gen de rol neînlesnind mai deplin ca unul shakespearean contactul cu cea mai înaltă treaptă de înzestrare artistică. Şi în acest context nu ar fi de mirare să îl vedem nominalizat- justificat- la Oscar, unde bătălia pentru trofeul la categoria cel mai bun actor în rol principal se anunţă crâncenă!

Marion are deja o statuetă, actualul rol- pentru care iniţial ar fi fost ofertată Natalie Portman- consolidându-i locul în ierarhia actriţelor de valoare europene care au dobândit acelaşi succes şi peste ocean. Ea reuşeşte o performanţă artistică reală, ce surprinde în infinite nuanţe degradarea morală şi prăbuşirea unui personaj care declanşează acţiunea, având şi momente paradoxale de slăbiciune şi regret, şi sfârşind prin a-şi lua viaţa, gestul suicidal fiind declaraţia de vinovăţie căreia Kurtzel îi acordă apriori, în prima scenă a filmului (îngroparea copilului mort) circumstanţe atenuante.

Mac3Filmările au avut loc în Sligachan, Isle of Skye, un loc care face parte dintr-un întreg turistic din ceea ce Scoţia are mai bun de oferit: peisaje care taie respiraţia, vîrfuri de munte, lacuri, poduri vechi de piatră, dar şi ceaţă, mlaştini şi cer învolburat, iar muzica lui Jed Kurzel (fratele regizorului, care este chitarist şi vocalist în trupa australiană The Mess Hall) completează minunat atmosfera filmului.

Nu am nici o îndoiala că Macbeth se va instala ca un reper al ecranizărilor textelor shakespeareane, şi aştept parcursul acestui film la Oscar, dar şi în inimile (din ce în ce mai năzuroase cu valoarea autentică) spectatorilor obişnuiţi să aibă lecturi cinematografice dificile, şi vă recomand fără rezerve această peliculă distribuită în România de Odeon Cineplex, care a avut parte de 10 minute de aplauze furtunoase la finalul proiecţiei de la cea de-a 68-a ediţie a festivalului de film de la Cannes

Regizor: Justin Kurzel

Scenariu: Jacob Koskoff, Michael Lesslie, Todd Louiso, William Shakespeare

Cu: Michael Fassbender, Marion Cotillard, Elizabeth Debicki, Sean Harris, David Thewlis, Jack Reynor, Paddy Considine

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s