afis

Nu cred că este cineva care să nu recunoască faptul că Pedro Almodóvar este un regizor de mare talent, că poveştile lui cinematografiate impecabil ne fac să vibrăm într-un mod special, căci spaniolul ni le spune într-un fel unic şi captivant. Farmecul dramelor din filmele lui Almodóvar este unul frust şi insidios, căci nu te părăseşte la final, ci te urmează cu un soi de general valabilitate în care ne regăsim în măsuri diferite toţi.

2

Julieta este un studiu al durerii unei pierderi , o introspecţie stadială a unei  vinovăţii asumate, devenită insurmontabilă, o incursiune într-un univers fracturat pe care iubirea îl restructurează doar vremelnic, este un traveling printr-o existenţă ce experimentează separarea într-un mod particular.

Filmul ne dă de gândit despre alegerile noastre şi despre felul în care ele ajung să ne influenţeze viaţa, punându-ne faţă în faţă cu felii din existenţa unei mame, pe care ea însăşi ni le prezintă într-o confesiune mişcătoare, într-un fel de încercare de catharsis mai mult psihanalitică decât filosofică (aristotelică). Scrierea jurnalului îi dă Julietei o şansă de a se despovăra şi de a pune în scena vieţii ei un dialog imaginar cu Antia. Căci mama căreia îi dispare fiica la majorat află ca aceasta i-a transmis să nu o caute, căci a găsit o cale spirituală nouă – şi este acum într-o existenţă care nu o mai cuprinde şi pe cea care i-a dat viaţă. Distrusă, Julieta abandonează singura formă de izbăvire – iubirea într-o relaţie satisfacătoare, în fapt o şansă fabuloasă de a se recupera în coordonatele ei fundamentale – doar pentru a rămâne pe loc, într-un spatiu în care fiica ei să o poată găsi. Gestul femeii de a şi abandona viitorul, depăşeşte “obişnuita” necondiţionare a iubirii, alunecând în zona compromisului absolut care înseamnă “în orice condiţii”.

7

Scenariul porneşte de la trei texte reunite sub titlul Runaway,  scrise de Alice Munro, deţinătoare a Premiului Nobel pentru Literatura în 2013, şi proclamată “maestră a nuvelei contemporane”, în care Almodóvar găseşte substanţa pentru acest al 20-lea film al carierei, iar faptul că a co-scris această partitură împreună cu autoarea poveştii primordiale se simte în fiece fibră a peliculei.

4

Castingul este de excelenţă, Emma Suárez şi Adriana Ugarte partajând rolul Julieta şi înnobilând personajul fiecare în stilul ei particular, dar amândouă cu farmec, acuitate, fineţe şi căldură, apropiindu-şi-l când subtil, în nuanţe delicate, când acut, în tuşe care ţipă. Permanenta pendulare între prezent şi trecut este acaparatoare, uneori trecerile fiind debusolante, personajul translând între ipostaze uneori în acelaşi cadru, şi conturează o atmosferă apăsătoare în care drama înfige pumnale permanent, şi în care uneori tensiunea este o caznă, o luptă cu sinele, o sforţare de a ieşi la liman. Pe cele două le acompaniază o întreagă  echipă de actori  interesanţi şi credibili în partiturile lor, fiecare adăugând o tipologie, fiecare trăgând după sine o altă poveste pe care uneori o întrevedem, alteori este implicită, totul interconectat organic, respectând legile Universului: nimic nu este întâmplător, orice om pe care îl întâlneşti este în stare să îţi schimbe radical viaţa, şi totul are un rost.

julieta

Pelicula are şi toate trademark-urile ce îl fac unic pe acest regizor de atât de mare talent, încât uneori îl numim genial, lăsându-ne la final într-o stare de melancolie, dar şi de uşurare ca viaţa noastră, cât ar fi de complicată, nu e chiar atât de grea ca în poveştile lui. Deci e de bine, să fim fericiţi!

În contextul filmografiei lui Almodóvar, Julieta pare mai soft, deşi la o mai atentă evaluare,  “pierderea” devine o dimensiune în care sufletul se poate rătăci cu usurinţă, şi, ca în toate celelalte producţii ale lui, avem de-a face cu o jonglerie pe muchie de cuţit cu conceptele morale, cu plăţile karmice, cu determinismul.

1237088_julieta_8

Cu siguranţă ca filmul va interesa publicul larg şi nu doar fanii -deloc puţini- ai rebelului regizor, mai ales după ce a făcut valuri la Cannes, şi ne aşteptăm ca să fie nominalizat la Oscar, unde este anul acesta propunearea Spaniei.

Regia:  Pedro Almodóvar

Scenariul:  Pedro Almodovar si Alice Munro

Distribuţia: Emma Suárez,Adriana Ugarte, Rossy de Palma, Inma Cuesta, Michelle Jenner, Pilar Castro, Dario Grandinetti, Agostin Almodóvar, Esther Garcia

Distribuitor România: Indepandenţa Film

 

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s