Gala de deschidere a FFE – The Commune – Kollektivet

Posted: 07/05/2016 by michaelaplaton in Festival, Film
Etichete:, , , , , , , , , ,

MV5BMTc0Mjk3NzUyNl5BMl5BanBnXkFtZTgwNTM0ODUzNzE@._V1_UX182_CR0,0,182,268_AL_

Este reconfortant sa vezi o sala plina in seara de gala a unui festival, aceea care da startul si traseaza jaloanele, cu atat mai mult cu cat este vorba de un eveniment exceptional aflat la cea de-a XX-a editie, Festivalul Filmului European. Filmul de debut al acestui remarcabil eveniment cultural a fost Comunitatea, regizat de danezul Thomas Vinterberg si distribuit in Romania de catre Independenta Film.

Comunitatea-un-film-de-Thomas-Vinterberg-inspirat-din-propria-copilarie

Cu un subiect mai mult decat ofertant – coagularea unei comunitati de colocatari intr-un  imobil foarte vast – amintind de perioada flower power, in care oamenii erau mai deschisi , mai dezinhibati si mai dornici de comunicare, filmul spune o poveste tragica in care insa se cuprinde si magnifica speranta ca un sfarsit este totodata si un inceput, si ca e posibil ca o situatie de criza sa declanseze o schimbare radicala in viata, nu in mod necesar proasta. Desi actiunea se cristalizeaza cu o oarecare lentoare, este meritul incontestabil al lui Thomas Vinterberg sa opereze cu o tensiune ascendenta, cumulativa si palpabila aproape, similara celei a unui thriller, care nu se plafoneaza pana la finalul filmului, si care – in ciuda faptului ca traim drama disparitiei unui baietel- cere mult mai mult, ceva catastrofic, pe masura climax-ului la care filmul ne aduce. Aici este momentul in care primim si cheia in care putem citi filmul ca pe o drama psihologica, in care legile vietii devin nemiloase si in care moartea pare paradoxal prea putin fata de disparitia unilaterala a iubirii, fata de incercarea de a supravietui unei disolutii a unei legaturi conjugale, atunci cand totul parea sa fie bine, cand nimic nu ar fi justificat o rupere, o iesire din context. Cum insa viata nu e intotdeuna dreapta, si cum binele unuia este uneori raul suprem al altuia, tineretea prevaleaza, farmecul varstei de 20 de ani subjuga si incendiaza existentele unui cuplu pe care ai reflexul sa il consideri de succes: ea vedeta jurnalelor televiziunii locale, el arhitect si profesor universitar.Intre ei, partasa si combatanta a acestei lupte, fiica lor de 14 ani, introvertita si aproape inexpresiva, care insa va avea instinctul salutar de a-si cauta si gasi scaparea din drama separarii parintilor, intr-o iubire in care se arunca cu ochii inchisi si fara plasa de salvare.

images

Fiecare membru al comunitatii este un personaj in sine si adauga propria drama celei generale: de la cautarea frenetica a unui partener la iminenta disparitie a copilului, de la incapacitatea de a se insera social la abordarea nonsalanta a vietii, de la capsularea emotiilor la durerea sfasietoare a despartirii, totul converge catre finalul cu o rezolutie dura, dar justa pentru toata lumea. Caci este normal ca atunci cand nu mai exista sentiment sa te extragi dintr-o relatie, chiar daca asta se face cu vivisectia sufletului. Si chiar daca pare un drum inchis, nu este, atata timp cat il consideri o deschidere, un inceput, o sansa de a avea acces la o alta iubire, la o alta implinire. Asa ca finalul filmului acestuia dramatic este pana la urma unul optimist in esenta, lasand deschise toate posibilitatile si dand ghes dorintei de a vedea partea plina a paharului existentei.

Special, fresh si insolit pentru noi, subiectul comunitatii in care se imparte totul si se guverneaza ca intr-o utopie a egalitatii si energiei benefice, pare aproape o fictiune fara acoperire in viata reala, desi regizorul- scenarist porneste de la proprile experiente traite intr-o asemenea comunitate.

2

The Commune este o coproducţie Danemarca-Suedia-Olanda în care, chiar dacă nu sunteţi familiarizati cu filmografia nordică, îi veţi putea recunoaşte pe: Ulrich Thomsen (In a Better World, 2010; Mortdecai, 2015), Trine Dyrholm pe care am vazut-o in In a Better World, si in Love is all you need, filmul Susannei Bier din 2010 unde il are ca partener pe Pierce Brosnan, dar si  A Royal Affair din 2012 in care evolueaza alaturi de Mads Mikkelsen si Alicia Vikander, Fares Fares vazut in Zero Dark Thirty, 2012; Child 44, 2015) si  Lars Ranthe (The Hunt, 2012).

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s