ZOOLOGY

Posted: 06/06/2017 by michaelaplaton in Film
Etichete:, , , , , , , , ,

Am apus de multe ori ca imi place in mod special cinematografia rusa, ca vibrez la emotiile si intelesurile ei intr-un mod aparte, asa ca Ivan Tverdovski m-a incitat cu problematica lui acuta. Caci nu e om care sa nu se fi simtit la un moment dat exclus, hartuit, ridiculizat de semeni pentru ceva anume, sau doar pt ca nu se apara si ingaduie ca sa fie tratat asa.

Zoology este filmul unei transformari, al unei afirmari care vine insa tarziu si mult prea dureros pt Natasa, o femeie ajunsa la maturitate fara sa fi apucat sa-si traiasca viata. Angajata a unei gradini zoologice, nemaritata si locuind cu mama, ea este o femeie sensibila si calda, pe care aparitia unei escrescente o face sa se descopere. Caci Natasa cea anodina, invizibila, de care toata lumea isi bate joc devine- deindata ce ii creste o coada- un cu totul alt personaj. Abia in situatia in care anormalitatea o scoate din reperele ei curente, femeia ia viata de la capat invatad sa se bucure, sa iubeasca, indraznind sa o traiasca pentru prima data, cu o fervoare, cu o exaltare si cu o naturalete pe care nu credea sa le aiba. Transformarea Natasei este aproape miraculoasa- si cea fizica, dar mai ales cea mentala- asa ca aceasta experienta traumatizanta a cozii buclucase- capata noi valente: ea trebuie sa se obisnuiasca insasi cu noua situatie si sa invete sa se accepte asa, lucru pe care e capabila sa il faca destul de bine. Nu la fel sta treaba cu ceilalti, care vad schimbarea se tem si o resping- fara insa sa aiba habar de faptul care a generat-o. Asistam la felul in care se naste un mit urban, la amplificarea lui cu fiecare repovestire, la inducerea spaimei de catre slujitorii bisericii, tocmai cei care ar fi trebuit sa sprijine si sa ajute,la nepasarea si suficienta medicilor pt care actul medical e doar o rutina si o birocratie ce face abstractie de pacient.

Cu aparentele unui fantasy ce comenteaza acid societatea actuala, Zoology este in fapt o drama se se bazeaza pe hiatusul dintre aparenta si esenta. Caci orice handicap ( chiar si unul nevazut!)  este un motiv de batjocora pt semeni, mai degraba decat unul de compasiune si intelegere.

Dur de-a dreptul- de un realism crud este felul in care cine este diferit de norma- ajunge sa fie stigmatizat, degetul pe care societatea il indreapta catre femeia care nu are nici o vina pentru ca a dobandit o coada, si disperarea de a se descoperi singura cu aceasta “ problema” majora de rezolvat.Iar finalul tragic pe care Tverdovski il prefigureaza este aprape singura iesire din aceasta drama personala. Natasa- femeia calda, vesela si sensibila care crede ca poate lua viata de la capat- descopera ca totul este o mascarada si ca nimeni nu o intelege si nu o accepta asa cum este- asta insemnand ca va trebui sa reintre in tipare printr-o solutie extrema.

Dincolo de parabola sensibila si acuta pe care ne-o serveste scenariul, acest film simplu-complicat deschide si fereastra psihanalizei , caci totul se revendica din zona asta, si o face cu un fel de umor amar, cu o accepare de sine ce devine revolta, cu o descatusare si o recalibrare – ambele tarzii, cu o devoalare a societatii ce stie doar sa lovesca,nu sa si rezoneze pozitiv cu cei diferiti sau slabi, cu un tablou had al lumii asteia depersonalizate, scalambe si incapabile de empatie.

Excelente prestatiile actorilor (Masha Tokareva si Aleksandr Gorchilin in special) toti autentici si inzestrati, ce ne fac sa afirmam cu certitudine ca cinematografia rusa este in top- din pacate prea putin promovata la nivel international.

 

 

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s