TASTE OF CHERRY

Posted: 16/10/2016 by michaelaplaton in Les Films de Cannes à Bucarest
Etichete:, , , , , , ,

taste-of-cherry

Les Films de Cannes a Bucarest omagiază un cineast cu totul special, Abbas Kiarostami, regizorul, scenaristul, fotograful şi producătorul  iranian dispărut în iulie anul acesta.

Personalitate proeminentă a cinema-ului din Iran, Kiarostami a reprezentat un model şi a influenţat generaţii întregi de cineaşti, bucurându-se de recunoaşterea internaţională şi preţuirea criticii şi a publicului.

În 1997 obţinea Palm D’Or-ul la Cannes cu “Taste of Cherry”, filmul ce a deschis tributul de acum în prezenţa Maniei Akbari, protagonista din “Ten”, ea însăşi o cunoscută actriţă, regizoare, pictoriţă şi fotografă. Prezentă la Bucureşti,  Mania Akbari ne vorbeşte despre filmele lui Kiarostami, a cărei apropiată a fost, dar mai ales despre personalitatea acestui regizor de mare talent.

kiarostami

Filmul ne propune drama unui bărbat bantuit de depresie, ce îşi doreşte un “asistent” care să îl îngroape după ce se va fi sinucis, persoană pe care o caută asiduu, încercându-şi norocul la marginea Tehernului,  cu un student, un soldat si un taxidermist de la un muzeu. Hotărârea cu care vrea să îşi ducă până la capăt intenţia sinucigaşă reiese din felul – nu lipsit de o oarecare logică- în care încearcă să convingă  măcar pe unul din cei trei să îl “ajute”, demers pe care îl face mergând continuu cu maşina, ceea ce apropie pelicula de un fel de road-movie sui-generis.

Realizat cu mijloace minimale, Taste of Cherry este intens, depresiv şi plin de emoţie, dimensiunea epică a poveştii fiind camuflată în simplitatea cu care e spusă, felul repetitiv în care apar unele imagini nefiind plictisitor, ele făcându-ne să empatizăm cu  criza existenţială a lui Badii,  inducându-ne în acelaşi timp o stare de aşteptare încordată şi de nelinişte. Tema sinuciderii este despicată în film, cu atât mai mult cu cât Coranul este categoric în judecarea acestui act, fapt care a dus la o reacţie vehementă a autorităţilor iraniene, care cu greu au mai lăsat filmul si pe regizorul lui să iasă din ţară.

abbas

Taste of Cherry e  o poveste ce demarează lent, care creşte din aproape în aproape, ducând tensiunea până într-un punct în care ar trebui să întrevedem finalul. Kiarostami alege însă o altă versiune de încheiere, uimindu-ne prin ieşirea abruptă din convenţia cinematografică si coborârea în platoul de filmare, moment în care nici că mai ştim încotro să apucăm cu sfârşitul – care, astfel, rămâne la alegerea privitorului.

Pelicula marchează deschiderea către spaţiul cultural european şi de peste ocean, prin aprecierea lui Kiarostami nu doar la Cannes, dar şi de către Societatea Naţională de Film Americană şi aceea din Boston, care au decretat pelicula ca fiind “Cel mai bun film străin”

taste-afis

Les Films de Cannes a Bucarest mai are programate vizionari pentru Ten, filmul din 2002, Close Up din 1990 şi Through the Olive Trees, apărut patru ani mai târziu, toate introduse şi comentate de Mania Akbari, protagonista primului, cunoscuta cineastă ce trăieşte în exil la Londra, după ce Iranul a cenzurat-o pentru producţiile ei în care vorbeşte despre condiţia femeii şi despre dorinţa de emancipare de tradiţia coplesitoare a unei tări arabe dominate de obscurantism şi intoleranţă.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s