God’s Own Country by Francis Lee

gods-own-country-896212l-imagine

În mod evident filmul lui Francis Lee va interesa  mai multe grupe de spectatori din motive diferite, fiecare citind acestă peliculă în conformitate cu orizontul lui de asteptări subsumat permeabilitaţii, nivelului de înţelegere şi cultură. Dar ar fi păcat ca principalele puncte de interes să fie nuditatea şi sexul, în detrimentul poveştii de iubire, a sentimentului frumos prezentat şi condus regizoral în interiorul scriptului.

Căci Francis LEE, regizor si scenarist, este şi actor, aşa că a manipulat povestea cu toate perspectivele la îndemână, ceea ce este o plus-valoare a acestei pelicule ce merită interesul nostru cinefil.

Povestea din God’s Own Country este una simplă, credibilă, fără volute stilistice majore, dar cu atât mai înduioşătoare şi mai puţin pasibilă de comentarii dubioase. Căci orice ar spune oricine, iubirea – când este autentică- este un sentiment frumos, purificator, indiferent de cine sunt protagoniştii ei. Iar aici ea cucereşte prin felul în care este prezentat sentimentul în evoluţia lui şi mai ales, prin felul în care modifică abordări,  face posibilă evoluţia.

1

Nu ştiu de ce succes o sa se bucure filmul la publicul din România, îndeobşte orientat către chestii mai facile, mai comerciale, dar privit atent şi judecat fără prejudecăţi, se califică pentru  vizionare. Cu atât mai mult cu cât unul dintre protagonişti este jucat credibil de către compatriotul nostru Alec Secăreanu, care străluceşte în rolul Gheorghe- un personaj îndeajuns de ofertant prin structură şi tuşa de mister care îl înconjoară. Căci deşi este un fermier plecat să îşi găsească norocul în lumea larga, Gheorghe se dovedeşte mult mai mult decât pare la prima vedere, cele câteva referiri la locul de obârşie şi familie dându-ne de înţeles că povestea lui este una mult mai complexă decât apare la prima vedere.

2

În contrapartidă Johnny Saxby- interpretat cu talent de Josh O’Connor- pare sortit unei vieţi obscure ale cărei frustrari le îneacă în băutură, existenţa lui la ferma tatalui semiparalizat fiind marcată doar de rutina muncii de fermier şi de presiunea de a fi singurul cu adevarat valid în acestă familie dezarticulată din care mai face parte şi bunica paternă. Adăugăm felului rudimentar în care Johnny vede relaţiile, multiplele răni emoţionale pe care le cară personajul, dar şi neputinţa de a se implica în relaţii, deşi este clar poziţionat în propria-i sexualitate, cu toată legatura (neexploatată major, dar care ar putea părea ambiguuă) cu o fostă colegă de şcoală pleacată acum la facultate- aşadar evadată din universul obscur al vieţii de la ţară.

7

Ceea ce ne polarizează interesul este faptul că Gheorghe nu mai este un personaj problematic, indezirabil şi tarat, ci unul instruit şi sensibil, care deşi alege să lucreze ca zilier, nu se încadrează în tiparul în care Marea Britanie îi plasează îndeobşte pe migranţii din Europa de est. Muncitor, răbdător  dar ferm, Gheorghe reuşeste să îl transforme pe încrâncenatul Johnny- şi prin el pe conservatorul şi inflexibilul lui tată- dându-ne finalul care, deşi neverosimil – acordă şanse şi vede schimbarea de mentalitate ca fiind posibilă. Iar felul reverenţios în care ne este prezentat acest Gheorghe, cu frumuseţea lui meridională şi cu felul taciturn, reabilitează într-un fel imaginea pe care o au de obicei românii plecaţi să muncească în străinătate, de multe ori catalogaţi global drept ţigani!

8

Dincolo de a fi doar un film LGBT, God’s Own Country pune pe tapet o poveste de iubire cu tribulaţiile ei, în care publicul deschis şi netributar prejudecăţilor va vedea cum sentimentul autentic poate schimba, poate arde felii de karmă negativă şi poate să redea sufletului putinţa de a comunica în interiorul aceluiaşi sentiment funciar. Şi este meritul lui Francis Lee că a ales să pună accentul nu pe ceea ce vinde de fiecare dată: nuditatea şi sexul, ci pe denudarea emoţiei, mult mai captivantă în ceea ce mă priveşte decât nişte trupuri goale.

6

Recomand aşadar acest film sensibil, felicitându-i pe cei de la Bad Unicorn (distribuitorii din România) pentru încredere şi alegerea inspirată a unei producţii  căreia altminteri i-ar fi acordat şanse doar circuitul festivalier, în care – dacă tot a venit vorba- filmul a punctat notabil: Premiul pt cea mai bună regie pt Francis Lee la Sundance, nominalizarea la Berlinare la trofeul Teddy pt cel mai bun film, premiul publicului la TIFF şi nominalizarea lui Alec Secareanu la British Independent Film Awards.

4

Considerat de The Telegraph drept “unul dintre cele mai bune filme britanice ale anului”, God’s Own Country este o poveste de dragoste, care privită în cheia potrivită – lansează probleme, cât să nu fie anost şi ofera rezolvari- cât să satisfacă nevoia de rezolvări  finale “fericite”.

Regia si scenariul: Francis Lee

Distributie: Josh O’Connor, Alec, Secăreanu, Gemma Jones, Ian Hart

Distribuit în România de BAD UNICORN

 

Anunțuri